Tym razem – temat trochę nietypowy. A przynajmniej dla sporej grupy przedsiębiorców. No bo jakie może mieć znaczenie wygląd urządzeń fiskalnych? Zwykle skupiamy się na ich parametrach, konstrukcjach oraz dostępnych funkcjach. Jednak okazuje się, że estetyka technologii sprzedaży potrafi stać się kolejną, skuteczną bronią w walce o zyski.
Zresztą, wystarczy spojrzeć na dzisiejszy rynek branży fiskalnej. Nie uwidzimy już na nim urządzeń „w starym stylu” – wielkich, ponurych i hałaśliwych. Producenci rozumieją, że obecnie przywiązuje się wagę do wzornictwa technologii użytkowych – także tych wykorzystywanych w handlu. W jaki sposób dają tego dowód? I czemu konkretnie służą estetyczne rozwiązania?
Od ogółu…
Przyspieszający rozwój technologiczny sprawia, że otaczamy się coraz większą ilością urządzeń – różnego typu, różnej generacji, różnego przeznaczenia. Królują one zarówno w pracy, jak i w zaciszu domowym, towarzyszą nam na wakacyjnych wyjazdach, podczas uprawiania sportów czy przy spotkaniach biznesowych. Poświęcamy im dużo uwagi, dbamy o nie – i na nie liczymy.
Zmieniają się technologie, ale nie konkretne, ludzkie nawyki. Takie, jak na przykład potrzeba otaczania się (w miarę możliwości) rzeczami pięknymi. Dlatego konsumenci, mając przed sobą bogaty wybór urządzeń, chętnie sięgają po te, które charakteryzują się ciekawym, stylowym designem. Co oznacza, że te produkty nie tylko „do czegoś służą”, ale również „jakoś wyglądają” – a zatem pełnią rolę dekoracyjną, stanowią integralny element wystroju danego wnętrza lub po prostu – cieszą oko, zaspokajając kolejną potrzebę klienta.
Rozwój o którym mówimy, wpływa zatem na wszystkie aspekty życia ludzkiego. Także na pracę, a więc i na działania handlowe oraz reklamowe. Istotą wciąż pozostaje potrzeba wyróżnienia się, przebicia do świadomości klienta, wygrania z konkurencją i tym samym – zwiększenia zysków. Dotychczasowe media – prasa, radio, telewizja czy nawet internet – choć nadal panują w aspekcie komunikacji, same w sobie nie są już nowinką, nie gwarantują skuteczności na podstawie samego już korzystania z tych narzędzi. Potrzebne są ich kolejne, oryginalne i przykuwające uwagę „wariacje”. Świadczą o tym powstające, interaktywne reklamy video, a także te ambientowe lub dotyczące działań w zakresie merchandisingu. Efektywność marketingu mierzy się zatem nie tylko liczbą i rodzajem mechanizmów, ale też różnorodnością ich zastosowania.
…do szczegółu
Patrząc z tej perspektywy – do takich mechanizmów należą również technologie sprzedaży. W końcu, wszystko co znajduje się w firmie, jest z nią związane lub do czegoś w niej służy, staje się jednocześnie informacją dla klienta. Nie chodzi już tylko o atrakcyjność oferty czy cen, ale też sposobu świadczenia usług, jakości miejsca pracy oraz poszczególnych jej elementów.
W konsekwencji, aranżacja miejsca jest niezwykle istotnym elementem wizerunku przedsiębiorstwa. Potrafi zadecydować o tym, czy odbiór firmy będzie pozytywny lub negatywny. Jeśli miejsce pracy będzie stwarzać dobre wrażenie, rośnie prawdopodobieństwo przyciągnięcia nabywców, zatrzymania ich, przekonania o wartości produktów i usług. Rośnie prawdopodobieństwo zwiększenia zysków.
Istotną rolę odgrywają tu również kasy i drukarki fiskalne. Urządzenia łatwe do utrzymania w czystości, posiadające elegancki, nowoczesny lub nietypowy design, automatycznie nakładają podobne odczucia na całą działalność – budują przekonanie o jej wysokim prestiżu, wynikającym z atrakcyjności prowadzonych usług, dbałości o szczegóły i szacunku do klientów. Dlatego możemy spotkać technologie sprzedaży posiadające stonowany, klasyczny i gustowny wygląd, albo ekstrawagancki, nowoczesny i łamiący dotychczasowe, estetyczne standardy. Gdzie? Wszędzie, a zwłaszcza w miejscach, gdzie podświadomie się tego oczekuje: w salonach fryzjerskich i kosmetologicznych, w kwiaciarniach, kancelariach prawniczych, gabinetach lekarskich itd.
Dlaczego kasy marki Elzab realizują niespotykane dotąd, futurystyczne wzornictwo? Dlaczego urządzenia firmy Novitus cechuje elegancka, spójna, sprawdzona od lat estetyka? Wreszcie, czemu model Posnet Revo występuje aż w 6 wariantach kolorystycznych? Ponieważ rozwiązania te mogą korzystnie wpływać na zmysły i wybory nabywców. Mogą odpowiadać konkretnym upodobaniom lub promować „barwy firmowe”, stając się skutecznym narzędziem reklamy, budującym w klientach świadomość marki. A wszystko to ma jeden cel: wysokie wyniki sprzedaży.
a mnie jakoś to nadal nie przekonuje…wiadomo, że może to być paskudny rzęch, ale sam nie zwracam uwagi na urządzenia fiskalne w różnych punktach handlowych 😛
wybacz, ale to, ze Ty nie zwracasz uwagi, to nie znaczy, ze klienci tez nie. poza tym tu chodzi o podswiadome odczucia, na ktore estetyka stanowiska pracy ma jakis wplyw. ja mysle, ze wyglad nie musi, ale moze miec znaczenie. a twierdze tak bo juz kilka osob zwrocilo uwage na moj zielony model posnet revo. po prostu rzadko takie kasy wystepuja w sklepach.