Refundacja obowiązująca przy instalowaniu pierwszej kasy rejestrującej jest gwarancją obniżenia kosztów, na którą może liczyć wielu krajowych przedsiębiorców. Dzięki wspomnianej uldze da się bowiem odzyskać nawet 90% wartości urządzenia (ale nie więcej niż 700 zł). Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że w niektórych przypadkach pojawia się konieczność zwrotu całości otrzymanej refundacji.
Informacje na temat refundacji z budżetu
Warto w skróconej formie przypomnieć najważniejsze informacje na temat ulgi, która przysługuje przy zakupie i instalacji pierwszej kasy fiskalnej. Po pierwsze, tak jak napisaliśmy we wstępie, refundacja może wynieść do 90% ceny urządzenia rejestrującego, jednak nie więcej niż 700 zł. Po drugie, część wydatku mogą odzyskać zarówno płatnicy VAT, jak i przedsiębiorcy zwolnieni z tego podatku bądź wykonujący wyłącznie czynności zwolnione. Po trzecie, do otrzymania ulgi z budżetu państwa niezbędne jest prawidłowe zainstalowanie pierwszej kasy, czyli m.in. zarejestrowanie we właściwym Urzędzie Skarbowym i zafiskalizowanie przez serwisanta z ważnymi uprawnieniami (nadawanymi przez producenta).
Kiedy trzeba oddać ulgę za pierwszą kasę?
Polskie przepisy określają kilka przypadków, których wystąpienie obliguje przedsiębiorcę do zwrotu ulgi za zakup pierwszej kasy fiskalnej. Konieczność taka pojawi się na pewno wtedy, gdy stwierdzone zostanie naruszenie procedury instalacji urządzenia w firmie. Dlatego tak ważne jest, aby przy wdrażaniu kasy dopilnować wszystkich terminów oraz formalności. Dotyczy to zwłaszcza pierwszego kroku we wspomnianej procedurze, czyli zgłoszenia do US.
Kolejnym przypadkiem, obligującym podatnika do oddania otrzymanej refundacji, będzie zaprzestanie używania urządzenia rejestrującego – w okresie 3 lat od daty wdrożenia tej technologii w firmie. Zazwyczaj wiąże się to z likwidacją działalności, ogłoszeniem upadłości bądź sprzedażą przedsiębiorstwa (jeśli następca prawny nie będzie korzystał z kasy).
Właściciel urządzenia rejestrującego musi też dopilnować ważnej formalności, która towarzyszy eksploatacji tej technologii sprzedaży. Mowa oczywiście o obowiązkowych przeglądach technicznych kasy fiskalnej. Usługę tego typu należy zlecać właściwemu serwisowi nie rzadziej niż co 2 lata. Sam przegląd jest zawsze przeprowadzany przez serwisanta z ważnymi uprawnieniami. Jednakże, o terminie jego wykonania musi pamiętać podatnik. Natomiast zaniechanie tego obowiązku będzie skutkowało koniecznością zwrotu ulgi.
Myślę, że każdy przedsiębiorca dba o te sprawy, bo który z nich chciałby się pożegnać z ulgą 😀